در طول چند دهه گذشته، میزان استفاده از ساندویچ پانل ها در ساخت بناهای مختلف افزایش یافته است. این متریال ارزان قیمت و سبک بوده و برپایی آن ساده است. بعلاوه این متریال بهداشتی است و عایق حرارتی خوبی به وجود می آورد. اگرچه این متریال خود آغازگر بروز حریق نمی باشد اما می توان منجر به گسترش سریع تر آتش بشود. در ادامه به این موضوع خواهیم پرداخت که آیا استفاده از ساندویچ پانل ها در صنعت ساخت و ساز مضر است یا خیر؟

 

ساندویچ پانل ها چه هستند؟

  • ساندویچ پانل از دو لایه فلزی از جنس آلومینیوم یا فولاد ساخته شده است که مابین آن لایه ای از جنس عایق قرار داده شده است. جنس این عایق ها ممکن است احتراق پذیر یا احتراق ناپذیر باشند. در ادامه فهرستی از بهترین و بدترین نوع عایق و میزان احتراق پذیری آنها را توضیح خواهیم داد. اولین عایق از جنس پلی یورتان یا پلی ایزوسیانات است که احتراق پذیر می باشد.
  • عایق بعدی از جنس پلی اتیلن یا پلی استایرن یا یونولیت است که به شدت احتراق پذیر می باشد.
  • الیاف شیشه یا پشم معدنی که آن هم عایقی احتراق ناپذیر است.
  • FRP یا رزین پلی استر تحکیم شده با الیاف شیشه که آن هم احتراق پذیر می باشد.

میزان احتراق پذیری و کیفیت ساندویچ پانل ها به نوع عایقی که در ساخت آنها استفاده می شود، بستگی دارد.

در چه صورت استفاده از ساندویچ پانل خطرناک است؟

به طور کلی ساندویچ پانل ها سازه های مفیدی برای عایق کردن محیط اطراف در برابر عوامل مختلف هستند؛ اما در صورتی که از متریال با کیفیت و ضد حریق ساخته نشده باشد، می تواند برای سازه ما خطر آفرین باشد.

به علت یکپارچه نبودن ساخت و سازهای ساندویچ پانلی، در برابر آتش مقاومت نداشته و ممکن است منجر به گسترش آتش سوزی شوند. عایق پلی استایرن در دمای ۲۰۰ درجه فارنهایت شروع به ذوب شدن کرده و باعث می شود تا پلاستیک ها مانند یک مایع قابل اشتعال، جاری شده و به گسترش آتش سوزی کمک کنند.

 پلی یورتان، پلی ایزوسیانات و FRP در دمایی بین ۶۵۰ تا ۱۰۰۰ درجه فارنهایت مشتعل می شوند که تمام این متریال ها در هنگام سوختن یک دود غلیظ و سیاه متصاعد می کنند. این متریالها چه با کند ساز آتش فرموله شده باشند چه نه، اگر شرایط مناسب باشد، خواهند سوخت. بناهایی که با این روش ساخته شده باشند، در درجه اول  Frame موسسه بین المللی استاندارد قرار می گیرند و مستعد فروریختن در آتش می باشند.

پنل هایی که با پشم سنگ یا الیاف شیشه عایق شده باشند، نمی سوزند ولی در برابر آتش مقاومت زیادی ندارند و میل به فرو ریختن در آنها زیاد است‌. بناهایی با این خصوصیت توسط موسسه بین المللی استاندارد جزء رده احتراق ناپذیر محسوب می شوند.

آیا استفاده از ساندویچ پانل ها در صنعت ساخت و ساز مضر است

 

از ساندویچ پانل ها در کجا استفاده می شود؟

از ساندویچ پانل در ساخت بسیاری از بناها استفاده می شود. مهمترین و پر کاربردترین مکانها، سردخانه ها، انبار، صنعت مواد غذایی و داروسازی و …می باشد.

چگونه می توان تشخیص داد که در ساخت یک بنا از پانل های احتراق پذیر استفاده شده است یا احتراق ناپذیر ؟

پاسخ به این سوال کمی مشکل است. این در حالی است که حتی متخصصان استاندارد نیز در این مورد دچار اشتباه می شوند. یکی از این راهها برش قسمت کوچکی از پانل برای بررسی عایق آن است. بهترین راهکار، بررسی سوابق برند تولید کننده و ارزیابی اطلاعات فنی محصولات شرکت مورد نظر است.

خرید ساندویچ پانل سردخانه ای

 

برای به حداقل رساندن خسارت آتش ناشی از استفاده از ساندویچ پانل احتراق پذیر باید چه کرد؟

عوامل اشتعال زا باید از دیوار فاصله داشته باشند؛ به عنوان مثال اقداماتی نظیر آشپزی، جوشکاری، رنگ پاشی با اسپری و… باید با فاصله از ساندویچ پانل احتراق پذیر صورت بگیرد.

بین ساندویچ پانل دیواری و فضای انبار، یک راهرو عریض ایجاد کنید.

تمام تجهیزات الکتریکی که در درون دیوارها و سقف کار گذاشته می شوند، حتما باید با غلاف فلزی پوشانده شوند.

دیوارهای داخلی باید غیر قابل اشتعال باشند که تا حد زیادی مانع از انتشار آتش به سایر مکانها شوند.

موقع حمل و نقل پانل ها، مواظب آسیب دیدن آنها باشید. اگر پانلی آسیب دید و یا معیوب بود، حتما تعمیر و یا تعویض شود.

از به کارگیری متریال های اشتعال پذیر در راستای دیوارهای خارجی انبار خودداری کنید.

 بعد از آماده شدن بخش اولیه ساختمانی که با ساندویچ پانل های اشتعال پذیر ساخته می شود، حتما سیستم اطفا حریق، راه اندازی گردد. 

با توجه به دستورالعمل راهنمای مقاومت در برابر حریق، حتما باید سیستم اطفا حریق در بنا آماده شود مگر اینکه ساختمان کاملا خالی از سکنه باشد.

خرید ساندویچ پنل با کیفیت

همانطور که در طول محتوا گفتیم، ساندویچ پنل ها علاوه بر اینکه می توانند در ساختمان سازی بسیار مفید باشند، می توانند منجر به آسیب رسیدن جدی به آن نیز شوند. اما در عین حال کیفیت عایق و مواد به کار رفته در ساخت ساندویچ پانل ها تاثیر بسیار زیادی در میزان احتراق پذیری آنها دارد. کیان صنعت توکان تولید کننده انواع ساندویچ پانل در ایران است که توانسته با به کارگیری با کیفیت ترین مواد اولیه و استفاده از آخرین تکنولوژی، با کیفیت ترین ساندویچ پانل ها را به بازار عرضه کند. شما می توانید جهت اطلاع از قیمت و ثبت سفارش با شماره های ما تماس گرفته و مشاوره رایگان نیز دریافت کنید.

keyboard_arrow_up