عایق فوم xps یا همان پلی استایرن اکسترود شده به عنوان یک مصالح چند منظوره علاوه بر عایق حرارتی ، رطوبتی و صوتی به دلیل استحکام بالا می تواند نقش قسمتی از سازه را ایفا نموده و تاثیر بسیار زیادی در امر سبک سازی داشته باشد ، از اینرو نظر مخاطبین زیادی را به خود جلب کرده است . جالب است بدانید مقدار جذب رطوبت در فوم xps برابر است با ۰.۰۲ درصد که نسبت به سایر متریال های مشابه بسیار پایین است .
استفاده از فوم های xps از لحاظ خطر مواجهه با زلزله ، نفوذ گرما و سرما و همچنین جلوگیری از رطوبت ، آلودگی صوتی ، کپک زدگی ، نفوذ حشرات و موش باعث آسایش خیال ، مطلوبیت فضا و صرفه اقتصادی میگردد. XPS یک فوم بسیار محکم از پلی استایرن اکسترودر شده میباشد که علاوه بر مقاومت بسیار بالای حرارتی ، رطوبتی و صوتی به واسطه دارا بودن سلولهای کاملا بسته با جداره مشترک از استحکام مناسبی نیز برخوردار است.

فرایند تولید فوم XPS

همانطور که گفتیم فوم XPS یک نوع عایق همه کاره و مفید است که از آن برای عایق کردن قسمت های مختلف سازه مورد استفاده قرار می گیرد. در مرحله اول برای تولید این نوع فوم از مواد خامی مانند استایرن مونومر استفاده کرده و آن را در دمای بالا گرم می کنند. سپس در مرحله بعد این ماده خنک شده و به شکل ورق یا بلوک در می آید. در نهایت بلوک های تولید شده در ابعاد و شکل دلخواه برش داده شده و برای مصرف به بازار عرضه می شود.

این صفحات به دلیل خصوصیات منحصر به فرد خود، از جمله مقاومت حرارتی ثابت و تغییرناپذیر، ارتقاء یافته‌اند.
زیرا حتی حضور اندکی رطوبت در ساختار عایق می‌تواند باعث انتقال حرارت و کاهش راندمان آن شود.

فوم xps عایق سردخانه-شرکت کیان صنعت توکانویژگی‌های فوم XPS عبارتند از:

۱. ضریب مقاومت حرارتی بالا: فوم XPS دارای ضریب مقاومت حرارتی بسیار بالا است.
۲. مقاومت فشاری بالا: این محصول توانایی مقاومت در برابر فشار را دارد.
۳. سبک وزن: وزن کم آن باعث تسهیل در نصب و اجرا می‌شود.
۴. مقاومت در برابر حشرات، قارچ و جلبک: فوم XPS از مقاومت بالایی در برابر حشرات و عوامل زیستی مخرب برخوردار است.
۵. مقاومت در برابر نفوذ آب ۱۰۰ درصد: این محصول به طور کامل مقاوم در برابر نفوذ آب است.
۶. کنترل و کاهش صدا: فوم XPS دارای ویژگی‌های صوتی برتری است که می‌تواند صدا را کنترل و کاهش دهد.
۷. قابلیت برش آسان: به راحتی قابل برش با ابزارهای مختلف است.
۸. نصب سریع و صرفه‌جویی در زمان: نصب فوم XPS به سرعت انجام می‌شود و زمان مورد نیاز برای نصب را کاهش می‌دهد.
۹. قابلیت تولید با ابعاد دقیق: فوم XPS در اندازه‌های مختلف تولید می‌شود و می‌تواند به دقت مورد نیاز تولید شود.
۱۰. فاقد مواد مضر و حساسیت‌زا: این محصول بدون مواد مضر و حساسیت‌زا است.
۱۱. قابل شستشو: قابلیت شستشوی آسان این محصول به دلیل ساختار آن.
۱۲. قابلیت حمل آسان: به دلیل سبک وزن، فوم XPS حمل و نقل راحتی دارد.
۱۳. مناسب‌ترین عایق برای محیط‌های مرطوب: برای محیط‌هایی با رطوبت بالا، فوم XPS بهترین انتخاب است.
۱۴. مناسب‌ترین عایق کف: برای عایق کاری کف‌ها، فوم XPS بهترین گزینه است.

فوم XPS در موارد مختلفی مانند پوشش نمای ساختمان، عایق سقف‌های شیب‌دار و مسطح (مسکونی، صنعتی، کشاورزی)، عایق دیوارهای دو جداره، عایق بیرونی ساختمان، لایه میانی پانل‌های سقفی و دیواری، عایق سردخانه‌ها، و عایق کف ساختمان و سقف بین طبقات مورد استفاده قرار می‌گیرد.

معایب فوم عایق XPS چیست؟

  • یکی از معایب فوم XPS این است که به تنهایی قابل اشتعال است؛
  • این فوم در دمای بالاتر از ۲۵۰ درجه فارنهایت ذوب می‌شود؛
  • فوم XPS در هنگام قرارگیری در برابر نور آفتاب در مدت طولانی از بین می‌رود.

ساندویچ پانل XPS چیست؟

ساندویچ پانل یک محصول پیش ساخته است که برای عایق کردن بخش های مختلف سازه مورد استفاده قرار می گیرد. ساندویچ پانل XPS از دو لایه ورق فلزی از جنس آلومینیوم یا ورق گالوانیزه است که لایه میانی آن از جنس XPS می باشد. ساندویچ پانل های XPS علاوه بر ظاهر زیبا و تنوع رنگ بالایی که دارند، در برابر صوت، حرارت، سرما و رطوبت نیز عایق هستند. استفاده از این ساندویچ پانل در سازه های مختلف، منجر به کاهش مصرف انرژی خواهد شد.

فوم xps-عایق سردخانهپلی استایرن چیست؟

پلی استایرن یک پلیمر مصنوعی مایع است؛ در مقابل پلی استایرن جامد و حجیم شده یا Expanded Poly styrene نیز نوعی فوم است که ما آن را به یونولیت می شناسیم.

این فوم را به مخفف EPS می گویند؛ EPS ها انواع مختلفی دارند و با توجه کاربردشان در دانسیته های متفاوتی از ۵ تا ۴۰ تولید و به بازار عرضه می شوند. از شناخته شده ترین یونولیت می توان به برگه های سفید رنگ فشرده اشاره کرد که از آن در بسته بندی کالاها استفاده می شود.

حجم پلی استایرن زیاد بوده و همین مسئله سبب شده است تا فضا را تا حد زیادی پر کند؛ البته که حجیم بودن آن سبب شده است تا به راحتی بتوان آن را تراشید و به شکل و حجم دلخواه تغییر داد. EPS طی فرایند اکستروژن به فوم جدیدی تبدیل می شود که به آن فوم xps می گویند.

ابعاد فوم XPS چگونه است؟

فوم های xps در ابعاد و اندازه های مختلفی تولید می شوند؛ اما به طور کلی فوم xps در عرض ۶۰، ۹۰ و ۱۲۰ سانتی متر، طول آن ۶ متر و متناسب با ارتفاع سازه تولید می شود. ضخامت فوم xps از ۲۰ الی ۱۲۰ میلی متر می باشد.

نقش xps در سردخانه

عایق سازی کف و بدنه سردخانه ها اهمیت زیادی دارد؛ سردخانه ها باید بگونه ای طراحی شوند که کمترین اتلاف انرژی را داشته و هوا و آلودگی به خارج از آن نفوذ نکند. به همین منظور برای عایق سازی سردخانه ها از فوم xps استفاده می کنند. این فوم عایق علاوه بر مقاوم سازی سردخانه ها، مانع از جذب رطوبت شده و طول عمر و ماندگاری سردخانه را افزایش می دهد. لازم به ذکر است که فوم xps نسبت به سایر عایق قیمت کمتری داشته و نتیجه هزینه ساخت سردخانه نیز کاهش می یابد.

عایق سردخانه چیست؟

سردخانه‌ها به دلیل اختلاف دمایی با محیط پیرامون نیازمند عایق‌کاری هستند تا از اتلاف انرژی جلوگیری شود. نوع و اجرای صحیح عایق سردخانه تأثیر زیادی بر عملکرد، مصرف انرژی، و عمر تجهیزات آنها دارد. بنابراین، انتخاب گزینه مناسب برای عایق‌کاری سردخانه امری بسیار حیاتی است. عایق‌های مورد استفاده در ساخت سردخانه انواع مختلفی دارند که به برخی از آنها اشاره خواهیم کرد.

انواع عایق سردخانه

استفاده از مواد مختلف جهت عایق‌کاری سردخانه امکان‌پذیر است. در گذشته، از موادی مانند پشم سنگ به عنوان عایق حرارتی استفاده می‌شد، اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی از مواد پلیمری همچون:

– پلی‌یورتان (PU)
– پلاستوفوم یا پلی‌استایرن (EPS)
– پلی‌استایرن اکسترود شده (XPS)

به عنوان عایق استفاده می‌شود.

مقایسه ضخامت عایق‌ها

کیفیت هر عایق حرارتی با ضریب انتقال حرارت آن که توسط سازنده مشخص می‌شود، مقایسه می‌شود. هر چه این ضریب کمتر باشد، عایق بهتری خواهد بود. مقایسه ضخامت‌های مختلف عایق ها برای یک سردخانه نشان می‌دهد که نوع و ضخامت عایق باید با توجه به عوامل مختلف و کاربری های مختلف سردخانه ها انتخاب گردد.

فوم Xps شرمت توکان صنعت-تولید و نصب ساندویچ پانلفوم xps در عایق پشت بام

امروزه جلوگیری از اتلاف انرژی اهمیت زیادی دارد؛ به همین منظور در پشت بام خانه ها از فوم xps استفاده می کنند. در این بین با پیشرفت تکنولوژی و لزوم ساخت سازه های سبک، استفاده از مصالح ساختمانی با کمترین وزن ممکن مورد توجه قرار گرفت. از طرفی حرارت و برودت عمدتا از سقف یک سازه به بیرون نفوذ می کند و عمده اتلاف انرژی از این طریق صورت می گیرد. استفاده از فوم xps سبب شده است تا ضمن عایق سازی سقف با کمترین هزینه، وزن کلی سازه نیز کاهش یابد.

استفاده از فوم xps در جاده و پل سازی

یکی از دلایل تخریب جاده ها و پل ها در فصل سرما نفوذ آب و رطوبت و در نهایت یخ زدگی آنها می باشد. نفوذ آب در زمان بارندگی به لایه های زیرین جاده ها و در نهایت یخ زدگی آنها سبب ترک برداشتن سطح رویی جاده خواهد شد. همین مسئله سبب شده است تا آسفالت کف جاده ها آسیب دیده و تصادفات و حوادث مختلفی را به وجود بیاورد. به منظور جلوگیری از آسیب دیدن آسفالت کف جاده ها و پل ها، از فوم xps استفاده می کنند؛ این نوع فوم به سبب جذب پایین رطوبت و مقاومت بسیار بالا در برابر پوسیدگی بهترین گزینه برای عایق کردن پل ها، جاده ها، پیاده روها، باند فرودگاه ها و ریل های قطار است.

عوامل تاثیر گذار بر قیمت عایق پلی استایرن اکسترود شده؟

قیمت عایق پلی استایرن اکسترود شده به عوامل مختلفی از قبیل

  1. ترکیب و کیفیت مواد اولیه
  2. فرآیند ساخت و ساز
  3. ضخامت و روش پردازش فوم xps
  4. مقیاس تولید
  5. بازارها و تقاضای فوم xps

دارد.

ویژگی های فوم xps:

مقاومت فشاری بالا
مقاومت به نفوذ آب و بخار آب و مناسب برای استفاده در محیط های مربوط و نمناک مانند سردخانه ها
ماندگاری و دوام بالا
مقاومت حرارتی بالا
قابل بازیافت و مصرف مجدد
مقاوم در برابر حشرات، قارچ و جلبک
وزن سبک
نصب آسان و سریع
تولید با ابعاد دقیق
فوم xps دارای چگالی یکسان در تمام نقاط می باشد.
عمر مفید آن طولانی می باشد.

کاربردها فوم xps:

عایق بام ( بام وارونه، بام سبز و عایق بام شیبدار)
دیوار عایق
کف سردخانه ها
کف جاده ها و ریل ها
فوندانسیون ساختمان ها
استفاده از فوم Xps در سوله سازی و مرغداری ها
از فوم Xps به عنوان عایق در کف ساختمان استفاده می شود.
فوم Xps در پانل های سقفی و پانل های دیواری به عنوان هسته استفاده می شود و اهمیت بسیار بالایی در عایق پذیری سازه ایفا مینماید.
در دیواره های دوجداره به عنوان عایق استفاده می شود.
در ساختمان ها و سازه های فلزی مورد استفاده قرار می گیرد.
از فوم Xps به دلیل عایق خوب حرارتی و جذب کم رطوبت در سردخانه ها و یخچال ها مورد استفاده قرار می گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

keyboard_arrow_up